Επιλύχνιος Ευχαριστία (Φως ιλαρόν)

Φως ιλαρόν αγίας δόξης Αθανάτου Πατρός, ουρανίου, αγίου, μάκαρος, Ιησού Χριστέ, Ελθόντες επί την ηλίου δύσιν, ιδόντες φως εσπερινόν, υμνούμεν Πατέρα, Υιόν και Άγιον Πνεύμα, Θεόν. Άξιόν Σε εν πάσι καιροίς υμνείσθαι φωναίς αισίαις Υιέ Θεού, ζωήν ο διδούς• διό ο κόσμος Σε δοξάζει».

Μενού

...«Αδιαλείπτως προσεύχεσθε, εν παντί ευχαριστείτε· τούτο γαρ θέλημα Θεού εν Χριστώ Ιησού εις υμάς», Απ. Παύλος, Α' Θεσ. 5-17
*Συνεχώς καινούρια θέματα ... κοινοποιήστε τα θέματα που σας αρέσουν*

Δευτέρα 26 Απριλίου 2021

Η Αγία και Μεγάλη Εβδομάδα

 


Η Με­γά­λη Ε­βδο­μά­δα εί­ναι η ε­βδο­μά­δα πριν από το Πά­σχα (α­πό την Κυ­ρια­κή των Βαΐων το βρά­δυ μέ­χρι και το Μ. Σάβ­βα­το) και ο­νο­μά­ζε­ται “Με­γά­λη”, ό­χι για­τί έ­χει πε­ρισ­σό­τε­ρες μέ­ρες ή ώ­ρες α­πό τις άλ­λες ε­βδο­μά­δες, αλ­λά για­τί τα γε­γο­νό­τα που τε­λού­νται και βιώ­νο­νται στους Ιε­ρούς Να­ούς εί­ναι κο­σμο­σω­τή­ρια.

Αυ­τήν την ε­βδο­μά­δα κα­ταρ­γεί­ται ο πνευ­μα­τι­κός θά­να­τος, ε­ξα­φα­νί­ζε­ται η κα­τά­ρα, συμ­φι­λιώ­νε­ται ο Θε­ός με τους αν­θρώ­πους, είναι ανοιχτός και πάλι ο Παράδεισος! Ο­νο­μά­ζε­ται λοι­πόν “Με­γά­λη” η ε­βδο­μά­δα αυ­τή για τις τό­σες με­γά­λες δω­ρε­ές, που μας χά­ρι­σε ο Θε­ός.

Πριν μι­λή­σου­με για το πε­ριε­χό­με­νο κά­θε μιας η­μέ­ρας, εί­ναι α­να­γκαί­ο να πού­με ό­τι οι ε­σπε­ρι­νές α­κο­λου­θί­ες, που τε­λού­με στους Ιε­ρούς Να­ούς και συρ­ρέ­ουν τα πλή­θη των πι­στών, εί­ναι κα­νο­νι­κά πρω­ι­νές και ό­χι ε­σπε­ρι­νές.

Τις τε­λού­με ό­μως το ε­σπέ­ρας της προηγούμενης ημέρας προς διευ­κό­λυν­ση των πι­στών, δη­λα­δή το α­πό­γευ­μα της Κυ­ρια­κής των Βαΐων τε­λού­με τον όρ­θρο της Μ. Δευ­τέ­ρας, το α­πό­γευ­μα της Μ. Δευ­τέ­ρας τε­λού­με τον όρ­θρο της Μ. Τρί­της κ.ο.κ.

Τι τε­λεί­ται τις η­μέ­ρες της Με­γά­λης Ε­βδο­μά­δας;

Οι τρεις πρώ­τες η­μέ­ρες μάς προ­ε­τοι­μά­ζουν πνευ­μα­τι­κά για το θεί­ο Δρά­μα και οι α­κο­λου­θί­ες ο­νο­μά­ζο­νται “Α­κο­λου­θί­ες του Νυμ­φί­ου”, δηλ οι Ακολουθίες της Κυριακής των Βαΐων (το βράδυ), της Μ. Δευτέρας, της Μ. Τρίτης και της Μ. Τετάρτης (το πρωΐ).

ΜΕ­ΓΑ­ΛΗ ΔΕΥ­ΤΕ­ΡΑ
(Κυ­ρια­κή Βαΐων ε­σπέ­ρας)

Τη Με­γά­λη Δευ­τέ­ρα κυ­ριαρ­χούν δύ­ο γε­γο­νό­τα:

α) Η ζω­ή του Ιω­σήφ, που ε­πο­νο­μά­ζε­ται Πά­γκα­λος, δη­λα­δή ο ω­ραί­ος στο σώ­μα και στην ψυ­χή. Λό­γω της ο­μοιό­τη­τας που εμ­φα­νί­ζει η ζω­ή του με τη ζω­ή του Χρι­στού η πα­τε­ρι­κή δι­δα­σκα­λί­α προ­συ­πο­γρά­φει τον Ιω­σήφ ως τον τύ­πο του Χρι­στού.

Η μνεί­α του Πα­γκά­λου και ευ­λο­γημέ­νου Ιω­σήφ μας θυ­ μί­ζει ό­τι σ ε πρόσωπα και γεγονότα της Π.Δ. η Εκ­κλη­σί­α βλέπει εικόνες και τύπους αντιστοίχων μεγάλων προσώπων και γεγονότων της Και­ νής Δια­θή­κης.

Δη­λα­δή πρό­σω­πα και γε­γο­νό­ τα της Κ.Δ. προ­ει­κο­νί­ζο­νται, προτυπώνονται -ό­χι εμ­φα­νώς βέ­ βαια αλ­λά με τρό­πο μυ­στη­ρια­κό- σε τύ­πους της Π.Δ.

β) Το πε­ρι­στα­τι­κό της κα­τά­ρας της ά­καρ­πης συ­κιάς α­πό το Χρι­στό (Ματ­θ. 21, 18-22). Η ά­καρ­πη συ­κιά συμ­βο­λί­ζει ει­δι­κά τη συ­να­γω­γή των Ε­βραί­ων και γε­νι­κά τον Ισ­ρα­η­λι­τι­κό λα­ό που ή­ταν ά­καρ­πος α­πό κα­λά έρ­γα, γι’ αυ­τό και α­πο­τυγ­χά­νει να α­να­γνω­ρί­σει τη δι­δα­σκα­λί­α του Χρι­στού.

Το μή­νυ­μα της πα­ρα­βο­λής δεν πρέ­πει να το χά­σει κα­μί­α γε­νε­ά. Η κρί­ση του Χρι­στού για τους ά­πι­στους, τους ά­καρ­πους, τους α­με­τα­νό­η­τους και τους α­νέ­ρα­στους θα εί­ναι βέ­βαι­η και α­πο­φα­σι­στι­κή την η­μέ­ρα της Δευτέρας Παρουσίας Του.

Η γνή­σια χρι­στια­νι­κή πί­στη εί­ναι δυ­να­μι­κή και καρ­πο­φό­ρα.

ΜΕ­ΓΑ­ΛΗ ΤΡΙ­ΤΗ
(Με­γά­λη Δευ­τέ­ρα βρά­δυ)

Τη Με­γά­λη Τρί­τη θυ­μό­μα­στε και ζού­με δύ­ο πα­ρα­βο­λές, οι ο­ποί­ες σχε­τί­ζο­νται με τη Δευ­τέ­ρα Πα­ρου­σί­α . Την πα­ρα­βο­λή των δέ­κα παρ­θέ­νων (Ματ­θ. 25,1￾13) και την πα­ραβο­λή των ταλά­ντων (Ματ­ θ. 25,14-30).

Και οι δύ­ο πα­ρα­βο­λές μάς υ­πο­γραμ­μί­ζουν το α­να­πό­φευ­κτο της Δευ­τέ­ρας Πα­ρου­σί­ας και θί­γουν ζη­τή­μα­τα ζω­τι­κά, ό­πως εί­ναι η πνευ­μα­τι­κή ε­γρή­γορ­ση, η φρό­νη­ση και η ε­πι­μέ­λεια στην α­ξιο­ποί­η­ση των χα­ρι­σμά­των που χο­ρη­γεί ο Θε­ός.

Α­πό τιςπα­ρα­βο­λές δι­δα­σκό­μα­στε ότι πρέ­πει να εί­μα­στε σε διαρ­κή πνευ­μα­τι­κή ε­τοι­μό­τη­τα. Για­τί η τρα­γω­δί­α της θύ­ρας που κλεί­νει εί­ναι το ό­τι την κλεί­νει ο άν­θρω­πος και ό­χι ο Θε­ός.

Και η α­πο­πο­μπή α­πό το γα­μή­λιο συ­μπό­σιο, δη­λα­δή τη βα­σι­λεί­α των ου­ρα­νών, εί­ναι το τρα­γι­κό α­πο­τέ­λε­σμα των δι­κών μας ε­πι­λο­γών. Ο Κύ­ριος με τις πα­ρα­βο­λές Του μας δεί­χνει ό­τι ε­γρή­γορ­ση δεν ση­μαί­νει μί­α τυ­πι­κή και κου­ρα­στι­κή ε­κτέ­λε­ση υ­πο­χρε­ώ­σε­ων αλ­λά ση­μαί­νει αδιάλειπτη πνευματική ετοιμότητα, αποξένωση από το κοσμικό φρόνημα, νη­φα­λιό­ τη­τα και χα­ρά. Ε­γρή­γορ­ση εί­ναι η έ­ντο­νη α­γά­πη προς το Θε­ό και προς τον πλησίον.

ΜΕ­ΓΑ­ΛΗ ΤΕ­ΤΑΡ­ΤΗ
(Με­γά­λη Τρί­τη βρά­δυ)

Η Με­γά­λη Τε­τάρ­τη εί­ναι α­φιε­ρω­μέ­νη στην α­μαρ­τω­λή γυ­ναί­κα (Λουκ. 7,47) και στον προ­δό­τη μα­θη­τή. Ε­κεί­ νη με­τα­νιω­μέ­νη ά­λει­ψε τα πό­δια του Κυ­ρί­ου με μύ­ρο και συγ­χω­ρή­θη­κε για τα α­μαρ­τή­μα­τά της, για­τί έ­δει­ξε με­γά­λη α­γά­πη και πί­στη.

Ο Ιού­δας, πα­ρό­λο που ή­ταν μα­θη­τής, πρό­δω­σε τον Κύ­ριο. Η γυ­ναί­κα α­να­γνω­ρί­ζει τον Ι­η­σού ως Κύ­ριο, ε­νώ ο Ιού­δας Τον αρ­νεί­ται. Η μί­α α­πε­λευ­θε­ρώ­θη­κε α­πό την α­μαρ­τί­α, ε­νώ ο άλ­λος έ­γι­νε δού­λος της α­μαρ­τί­ας.

Κατ’ αυ­τήν την η­μέ­ρα ψάλ­λε­ται και το πε­ρί­φη­μο τρο­πά­ριο (δο­ξα­στι­κό) της ευ­σε­βούς και λο­γί­ας Βυ­ζα­ντι­νής Υ­μνο­γρά­φου Μο­να­χής Κασ­σια­νής, την ο­ποί­α οι μυθιστο­ριο­γρά­φοι κά­κι­στα ταυτίζουν με την η­ρω­ί­δα του ποι­ή­ματος.

΄Ο­μως η Κασ­σια­νή με το ποί­η­μά της δεν α­να­φέ­ρε­ται στον ε­αυ­τό της αλ­λά στην πόρ­νη του Ευαγ­γε­λί­ου, που ά­λει­ψε με μύ­ρα τον Κύ­ριο.

Το τρο­πά­ριο της Κασσιανής αποδιδόμενο στα Νέα Ελληνικά:

«Κύ­ριε, η γυ­ναί­κα που ξε­στρά­τι­σε απ᾿ το δρό­μο Σου κι έ­πε­σε σε πολ­λές α­μαρ­τί­ες, μό­λις κα­τά­λα­βε τη θεότητά Σου, α­γό­ρασε πο­λύ­τι­μα μύ­ρα και σαν άλ­λη μυ­ρο­φό­ρα έρ­χε­ται με στε­ναγ­μούς και δά­κρυα και Σου προσφέρει λί­γο πριν απ᾿ τον ε­ντα­φια­σμό Σου τα μύ­ρα της α­γά­πης της.

Α­λί­μο­νό μου, στε­νά­ζει η α­μαρ­τω­λή, γιατί νύχτα ολοσκότεινη είναι μέσα μου ο μανιώδης πόθος μου για ακολασία και πηχτό σκοτάδι αδιαπέραστο ο έρωτας για την αμαρτία.

Δέ­ξου τα δά­κρυα που τρέ­χου­ν σα βρύ­σες απ᾿τα μά­τια μου Ε­σύ, που κά­νεις το θα­λασ­σι­νό νε­ρό να γί­νε­ται σύν­νε­φο κι ύ­στε­ρα πά­λι α­πα­λά στη γη να πέ­φτει. Σκύ­ψε και ά­κου­σε τους βα­ρυ­στε­ναγ­μούς της πο­νε­μέ­νης μου καρ­διάς Ε­σύ, που ­χα­μή­λω­σες τους ου­ρα­νούς με την α­νέκ­φρα­στή Σου ε­ναν­θρώ­πη­ση.

΄Α­φη­σέ με να κα­τα­φι­λή­σω και να λού­σω με τα δά­κρυά μου τα ά­χρα­ντα πό­δια Σου, και ύ­στε­ρα να τα σφουγ­γί­σω με τα μαλ­λιά της κε­φα­λής μου· αυτών των ποδιών Σου τα βήματα ό­ταν έ­να δει­λι­νό η Εύ­α τα ά­κου­σε τα στον Πα­ρά­δει­σο, έ­τρε­ξε να κρυ­φτεί α­πό το φό­βο της.

Τα πλή­θη των α­μαρ­τιών μου, που ως τα τώ­ρα διέ­πρα­ξα, και τα απύθμενα βάθη της δικαιοκρισίας Σου και της αγάπης Σου ποιος θα εξιχνιάσει, Σωτήρα των ψυχών μας και Θεέ μου;

Μην περιφρονήσεις τη δούλη Σου. Σπλαχνίσου την Εσύ, που το έλεός Σου είναι αμέτρητο έλεος».

ΜΕ­ΓΑ­ΛΗ ΠΕ­ΜΠΤΗ
(Με­γά­λη Τε­τάρ­τη βρά­δυ)

Την Μ. Πέ­μπτη οι θεί­οι Πα­τέ­ρες κα­θό­ρι­σαν να ε­ορ­τά­ζου­με τα ε­ξής τέσ­σε­ρα με­γά­λα γε­γο­νό­τα.

α) Το Μυ­στι­κό Δεί­πνο, δη­λα­δή την πα­ρά­δο­ση του Μυ­στη­ρί­ου της Θεί­ας Ευ­χα­ρι­στί­ας. Κα­τά το Μυ­στι­κό Δεί­πνο ο Χρι­στός ταυ­τί­ζει τον Ε­αυ­τό Του με τον άρ­το και τον οί­νο. “Λά­βε­τε, φά­γε­τε τοῦ­τό ἐ­στι τό Σῶ­μά μου… Πί­ε­τε ἐξ αὐ­τοῦ πά­ντες· τοῦτό ἐ­στι τό αἷμά μου τό τῆς Καινῆς Δια­θή­κης” (Μτθ. 26,26￾28).

Η Ευ­χα­ρι­στί­α (Θεί­α Λει­τουρ­γί­α) εί­ναι το κατ’ ε­ξο­χήν Μυ­στή­ριο, που με­τα­δί­δει ζω­ή και η ζω­ή που δί­νει εί­ναι η ζω­ή του Θε­ού. Δεν προ­σφέ­ρεται ως βρα­βεί­ο αλ­λά ως θε­ρα­πεί­α.

Κά­θε Χρι­στια­νός βα­πτι­σμέ­νος και χρι­σμέ­νος πρέ­πει να εί­ναι κοι­νω­νός και πα­ρα­λή­πτης των θεί­ων Μυ­στη­ρί­ων. Η τή­ρη­ση των ε­ντο­λών συ­νι­στά μια βα­σι­κή προ­ε­τοι­μα­σί­α και κα­τάλ­λη­λη διά­θε­ση για τη με­το­χή στο Μυ­στή­ριο.

Στην Ευ­χα­ρι­στί­α δε­ χό­μα­στε μέ­σα μας τον α­να­στά­ντα Χρι­στό. Μοι­ρα­ζό­μα­στε το Σώ­μα Του, που θυ­σιά­στη­κε, α­να­στή­θη­κε και θε­ώ­θη­κε “για την ά­φε­ση των δι­κών μας α­μαρ­τιών και τη ζω­ή την αιώ­νια” (θεί­α Λει­τουρ­γί­α).

β) Το Νι­πτή­ρα, το πλύ­σι­μο δη­λα­δή των πο­διών των μα­θη­τών α­πό τον Κύ­ριο. Πλέ­νο­ντας τα πό­δια των μα­θη­τών Του ο Χρι­στός συ­νο­ψί­ζει το νό­η­μα της δια­κο­νί­ας Του, εκ­δη­λώ­νει την τέ­λεια α­γά­πη Του και α­πο­κα­λύ­πτει την ά­κρα τα­πεί­νω­σή Του. Ταυ­
τό­χρο­να μας α­φή­νει υ­πό­δειγ­μα τέ­λειας δια­κο­νί­ας.

γ) Την Προ­σευ­χή του Κυ­ρί­ου στο ΄Ο­ρος των Ε­λαιών. Πα­ρό­λο που ο Ι­η­σούς ή­ταν Υ­ιός του Θε­ού, ως άν­θρω­πος προ­ο­ρι­ζό­ταν να δε­χθεί πλή­ρως την αν­θρώ­πι­νη συν­θή­κη, να βιώ­σει δη­λα­δή τον πό­νο και να μά­θει την υ­πα­κο­ή.

Ο Ι­η­σούς προ­σέ­φε­ρε α­πε­ριό­ρι­ στη α­γά­πη και ε­μπι­στο­σύ­νη προς τον Πα­τέ­ρα. Παρόλο που ήταν Θεός προσευχόταν. Η προσευ­χή εί­ναι η δύ­να­μη που τρο­φο­δο­τεί την πνευ­μα­τι­κή ζω­ή. ΄Ο­πως η πνο­ή, η τρο­φή, το πο­τό εί­ναι βα­σι­κά στοι­χεί­α για την αν­θρώ­πι­νη ζω­ή, έ­τσι και η προ­σευ­χή εί­ναι θε­με­λιώ­δες στοι­χεί­ο για τη χρι­στια­νι­κή ζω­ή.

Εί­ναι αυ­τή που μας φέ­ρει στο κα­τώ­φλι ε­νός άλ­λου κό­σμου.

δ) Την Προ­δο­σί­α του Ιού­δα, δη­λα­δή την αρ­χή του Πά­θους του Κυ­ρί­ου. Ο Ιού­δας πρό­δω­σε τον Χρι­στό με έ­να φί­λη­μα, με έ­να ση­μά­δι δη­λα­δή α­γά­πης και φι­λί­ας. Και αυ­τό μας συ γκλο­νί­ζει.­

ΜΕ­ΓΑ­ΛΗ ΠΑ­ΡΑ­ΣΚΕΥ­Η
(Με­γά­λη Πέ­μπτη βρά­δυ)

Την Με­γά­λη Πα­ρα­σκευ­ή έ­χου­με την κο­ρύ­φω­ση του Θεί­ου Δρά­μα­τος. Τε­λεί­ται η “Α­κο­λου­θί­α των Πα­θών”.

Θυ­μό­μα­στε και βιώ­νου­με τα Σω­τή­ρια και Φρι­κτά Πά­θη του Κυ­ρί­ου και Θε­ού μας: τα φτυ­σί­μα­τα, τα μα­στι­γώ­μα­τα, τις κο­ρο­ϊ­δί­ες, τους ε­ξευ­τε­λι­σμούς, τα ραπίσ­μα­τα, το α­γκά­θι­νο στε­φά­νι και κυ­ρί­ως τη σταύ­ρω­ση και το θά­να­το του Χρι­στού μας.

Χα­ρα­κτη­ρι­στι­κό α­πο­κλει­στι­κά και μό­νο αυ­τής της Α­κο­λου­θί­ας εί­ναι το ό­τι πε­ρι­λαμ­βά­νει δώ­δε­κα α­να­γνώ­σμα­τα, τα Δώ­δε­κα Ευαγ­γέ­λια, ό­πως εί­ναι γνω­στά στη λα­ϊ­κή ευ­λά­βεια.

Κο­ρυ­φαί­α και συ­γκλο­νι­στι­κή στιγ­μή της Α­κο­λου­θί­ας εί­ναι η λι­τά­νευ­ση του “ Ε­σταυ­ρω­μένου”.

Ο βιο­λο­γι­κός θά­να­τος, ο α­πο­τρό­παιος αυ­τός ­ ε­χθρός της αν­θρω­πό­τη­τας, υ­πήρ­ξε ο φυ­σικός καρ­πός της α­νυ­πα­κο­ής του πα­λαιού Α­δάμ. Η α­μαρ­τί­α ό­μως και το φυ­σι­κό ε­πα­κό­λου­θό της ο θά­να­τος κα­τα­τρο­πώ­θη­καν ε­πά­νω στο Γολ­γο­θά.

Α­σε­βείς άν­θρω­ποι κάρ­φω­σαν τον Υιό του Θεού στο Σταυ­ρό, για να Τον αφανίσουν, μη γνω­ρί­ζο­ντας όμως ό­τι έ­τσι υ­πη­ρε­τούν το προαιώνιο σχέ­διο του Θε­ού. Ο νέ­ος Α­δάμ, ο Χρι­στός, δεν ήλ­θε, για να μας κα­τα­πλή­ξει με πο­λυά­ριθ­μες φι­λο­σο­φι­κές θε­ω­ρί­ες, βα­ρύ­γδου­πα λό­για, ή α­κα­θό­ρι­στες ελ­πί­δες.

΄Ηλ­θε, για να α­ντι­κρύ­σει το θά­να­το πρό­σω­πο με πρό­σω­πο. Γκρέ­μι­σε το α­δια­πέ­ρα­στο τείχος του θα­νά­του και ο­δή­γη­σε τους αιχ­μα­λώ­τους στην αμαρτία αν­θρώ­πους στην α­λη­θι­νή ζω­ή.

ΜΕ­ΓΑ­ΛΟ ΣΑΒ­ΒΑ­ΤΟ
(Με­γά­λη Πα­ρα­σκευ­ή πρω­ί και βρά­δυ)

Το Με­γά­λο Σάβ­βα­το το πρω­ί γιορ­τά­ζου­με:

α) την Τα­φή Του Κυ­ρί­ου και β) την Κά­θο­δό Του στον ΄Α­δη. ΄Ε­τσι τη Με­γά­λη Πα­ρα­σκευ­ή το πρω­ί (η­με­ρο­λο­για­κά) τε­λού­με την Α­κο­λου­θί­α των Με­γά­λων Ω­ρών και της Α­πο­κα­θη­λώ­σε­ως και τι­μού­με τον Ιω­σήφ α­πό την Α­ρι­μα­θαί­α και το Νι­κό­δη­μο τον Φα­ρι­σαί­ο, μέ­λος του Μ. Συμ­βου­λί­ου και κρυ­φό μα­θη­τή του Κυ­ρί­ου, οι ο­ποί­οι κα­τέ­βα­σαν τον Κύ­ριό μας α­πό το Σταυ­ρό και Τον ε­ντα­φί­α­σαν.

Αυ­τή τη μέ­ρα η εκ­κλη­σί­α στο­χά­ζε­ταιτο μυ­στή­ριο της εις ΄Α­δου κα­θό­δου του Κυ­ρί­ου, ό­που κή­ρυ­ξε το Ευαγγέ­λιο στους νε­κρούς. Ο θά­να­τος, ο α­δυ­σώ­πη­τος ε­χθρός του αν­θρώ­που, νι­κή­θη­κε α­πό το Χρι­στό, γι’ αυ­τό και ο Τά­φος του Χρι­στού δεν εί­ναι έ­νας τό­πος φθο­ράς και α­πο­σύν­θε­σης, αλ­λά πη­γή δύ­να­μης, νί­κης και α­πε­λευ­θέ­ρω­σης.

Η Με­γά­λη Πα­ρα­σκευ­ή εί­ναι η η­μέ­ρα που με­σο­λα­βεί α­νά­με­σα στην Τα­φή και την Α­νά­στα­ση τουΧρι­στού.

Κα­τά την Α­κο­λου­θί­α ψάλ­λο­νται και τα “Ε­γκώ­μια του Ε­πι­τα­φί­ου”, που εί­ναι στί­χοι οι ο­ποί­οι υ­μνούν το Πά­θος, την Τα­φή και το Θά­να­το του Χρι­στού.

ΤΟ ΜΕ­ΓΑ ΚΑΙ Α­ΓΙΟ ΠΑ­ΣΧΑ
(Κυ­ρια­κή του Πά­σχα)

Το Σώ­μα του Κυ­ρί­ου ή­ταν α­δύ­να­το να μεί­νει ε­κεί στον ΄Α­δη, στον τό­πο της βα­σά­νου. Γι’ αυ­τό και α­νέ­στη. Και οι πι­στοί Χρι­στια­νοί, που συ­να­πο­τε­λούν το μυ­στι­κό Του σώ­μα, δεν μπο­ρούν πια να μέ­νουν δέ­σμιοι του ά­δη, για­τί η εις ά­δου κά­θο­δος του Κυ­ρί­ου σή­μα­νε την κα­τά­λυ­ση του κρά­τους και της ε­ξου­σί­ας του άρ­χο­ντος του σκό­τους.

Αυ­τή η νί­κη εί­ναι το με­γα­λύ­τε­ρο γε­γο­νός στην ι­στο­ρί­α του αν­θρω­πί­νου γέ­νους. Α­πό τό­τε ά­νοι­ξε έ­να νέ­ο κε­φά­λαιο για την αν­θρω­πό­τητα, ε­γκαι­νιά­στη­κε μια νέ­α ε­πο­χή γι’ αυ­τή.

Το Με­γά­λο Σάβ­βα­το (η­με­ρο­λο­για­κά) το πρω­ί έ­χου­με τη λε­γό­με­νη “Πρώ­τη Α­νά­στα­ση”, δη­λα­δή το προ­α­νά­κρουσμα της Α­να­στά­σε­ως και την προσμο­νή της λυ­τρώ­σε­ως ό­λης της κτί­σεως α­πό τη φθο­ρά και το θά­να­το!

Το βρά­δυ του Με­γά­λου Σαβ­βά­του στις 12.00 τα με­σά­νυ­χτα (δη­λα­δή ου­σια­στι­κά την Κυ­ρια­κή) έ­χου­με τη ζω­η­φό­ρο Α­νά­στα­ση του Κυ­ρί­ου μας, την ήτ­τα του θα­νά­του και της φθο­ράς.

Η Α­νά­στα­ση του Κυ­ρί­ου συ­νι­στά την ο­λο­κλη­ρω­τι­κή α­πε­λευ­θέ­ρω­ση του αν­θρω­πί­νου γέ­νους. Α­πο­κα­λύ­πτει τη δύ­να­μη και τη σο­φί­α του Θε­ού. Ο Θε­ός πα­ρεμ­βαί­νο­ντας στην Ι­στο­ρί­α και γε­νό­με­νος ι­στο­ρι­κό πρό­σω­πο νι­κά το θά­να­το.

Ο χαρ­μό­συ­νος πα­σχά­λιος χαι­ρε­τι­σμός, ΧΡΙ­ΣΤΟΣ Α­ΝΕ­ΣΤΗ!, με τον ο­ποί­ο χαι­ρε­τού­με ο έ­νας τον άλ­λο, δεν εί­ναι έ­νας πρό­χει­ρος και κε­νός χαι­ρε­τι­σμός.

Μι­λά με­γα­λό­φω­να για την α­μέ­τρη­τη α­γά­πη του Θε­ού και Πα­τέ­ρα, τη ζω­ο­ποιό θυ­σί­α του Υ­ιού, τη θαυ­μα­στή ε­νέρ­γεια του Α­γί­ου Πνεύ­μα­τος. Εί­ναι θρί­αμ­βος της με­γα­λο­σύ­νης του Τρια­δι­κού Θε­ού.

Α­γα­πη­τοί μου α­δελ­φοί, βιώ­νου­με τα Πά­θη και την Α­νά­στα­ση του Χρι­στού
συμ­με­τέ­χο­ντας ε­νερ­γά σε αυ­τά με “συ­μπό­ρευ­ση”, “συ­σταύ­ρω­ση” και “συ­να­νά­στα­ση”! Ο Χρι­στός με τη θέ­λη­σή Του (ε­κου­σί­ως) έ­πα­θε και α­νέ­στη, για να σω­θού­με ό­λοι ε­μείς!

Αυ­τό ση­μαί­νει ό­τι δεν λυ­πού­μα­στε “μοι­ρο­λα­τρι­κά” για το Πά­θος Του αλ­λά για τις δι­κές μας α­μαρ­τί­ες και, α­φού με­τα­νιώ­σου­με ει­λι­κρι­νώς, μπο­ρούμε την α­ντι­κει­με­νι­κή σω­τη­ρί­α που χά­ρα­ξε ο Χρι­στός να την κά­νου­με και υ­πο­κει­με­νι­κή – προ­σω­πι­κή μας σω­τη­ρί­α.

ΧΡΙ­ΣΤΟΣ Α­ΝΕ­ΣΤΗ!
Α­ΛΗ­ΘΩΣ Α­ΝΕ­ΣΤΗ!

Αντιγραφή για το «σπιτάκι της Μέλιας»

Θαβώριος Λόγος
Διμηνιαία έκδοση ενημέρωσης και πνευματικής οικοδομής
Ιερός Ναός Μεταμορφώσεως του Σωτήρος της Ιεράς Μητροπόλεως Θεσσαλονίκης
Απρίλιος – Μάιος 2009 – τεύχος 2

https://oikohouse.wordpress.com/


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις